Totuus paljastuu - näin epäonnistut rekrytoinnissa

Netti on pullollaan vinkkejä siitä, miten onnistua rekrytoinnissa. Rekrytoijana kuulemme päivittäin syitä siihen, miksi työpaikkaa halutaan vaihtaa, joten tähän blogiin on kerätty muutamia havaintoja siitä, miksi rekrytoinnit ovat epäonnistuneet. 

 

Rekrytoitaessa uutta henkilöä, täytyy olla rehellinen sen suhteen mitä työ tulee oikeasti olemaan ja mitä työntekijältä odotetaan. Yrityksen täytyy listata omat odotukset sen suhteen mitä he pystyvät tarjoamaan suhteessa siihen mitä työntekijältä odotetaan. Jos lupaukset ovat heti alkuun epärealistiset, työnkuva ei vastaa sitä mitä on sovittu, työilmapiiri sakkaa ja työkuormaa on liikaa tai liian vähän, niin työntekijä tekee aika nopeasti päätöksen hakeutua toisiin tehtäviin. Pahimmassa tapauksessa työntekijä jää roikkumaan tehtävään, joka ei ole hänelle sopiva ja kaikki kärsii, kun työn tulos ei ole sitä mitä odotetaan ja työntekijä ahdistuu, kun osaaminen ei vastaa sitä mitä työn piti olla. 

 

Työnhakijalla on myös velvollisuus ottaa selvää ja kysyä rohkeasti mitä tehtävä vaatii ja pitää sisällään, jolloin molemmilla osapuolilla on työsopimusta kirjoittaessa olo, että työ ja osaaminen vastaavat odotettua. Työpaikan vaihto on aina iso päätös ja olemme usein haastattelussa kuulleet sen, että työ ei vastannut odotuksia tai työpaikan ongelmat selvisivät vasta myöhemmin, jolloin uudet haasteet ovat etsinnässä.  Aikaa ja rahaa on palanut.  

 

Taas päästään siihen mistä olemme kirjoittaneet jo aiemminkin eli parhaat työnantajabrändit on rakennettu sisältä ulospäin. Kun yrityksen sisällä on perusasiat kunnossa, niin sen päälle on helppo rakentaa ja työntekijät viihtyvät. 

 

Rekrytoinnin ammattilaisina osaamme kysellä ja haastaa yrityksen tilanteen ja herätellä asiakasta pohtimaan näitä asioita. Usein kysymyksemme vaativat pureskelua, sillä vastaukset eivät tule apteekin hyllyltä, kun arjessa ei näitä asioita ehdi pohtimaan. Hoidamme rekrytoinnit asiakaslupauksemme mukaisesti eli rekrytoimme jokaisen osaajan niin, kuin rekrytoisimme itsellemme: avoin vuoropuhelu, kunnioitus ja luottamus. Meidän kanssamme on hyvä pysähtyä sparrailemaan millainen henkilö tuo parhaan lopputuloksen yritykselle, oli se sitten tiimin jäsenenä tai liikevaihdon kasvuna.

Avainsanat: rekrytointi, työnantajabrändi

Edellinen
Edellinen

Tuntematon yritys - miten löydät työntekijöitä?

Seuraava
Seuraava

Sisäisen kehittämistyön avulla kohti vetovoimaista työnantajabrändiä