Parhaat brändit on rakennettu sisältä ulospäin

Modernilla johtamisella on reilut sata vuotta kehitystä takanaan. Kun 1800-1900- lukujen taitteissa taylorismi eli tieteellinen liikkeenjohdon menetelmä suosi mikromanagerointia, työntekijöistä pyrittiin hiomaan mahdollisimman tehokkaita eikä heidän mielipiteillä ollut väliä. Aikojen saatossa on kuitenkin huomattu, että yrityksen arvo riippuu yhä enemmän sen työntekijöistä.

  

Luin taannoin erään artikkelin, jossa todettiin kutakuinkin näin, että parhaat brändit on rakennettu sisältä ulospäin. Työelämäkontekstissa tämä on mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä aihe pureskeltavaksi ja lisäksi se vaikuttaa merkittävästi uusien osaajien houkutteluun sekä pysyvyyteen. Kun tänä päivänä työnhakijakokemus on kuuma puheenaihe työmarkkinoilla, on tärkeää kiinnittää huomiota myös siihen, minkälaisena työntekijät kokevat työskentelyn yrityksessä. Positiivista onkin, että työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen kehittäminen on tullut mukaan monessa organisaatiossa strategisen johtamisen yhteyteen.

Seuraavaksi muutama esimerkki, miksi positiiviseen työntekijäkokemukseen kannattaa panostaa:

 

1. Työurani varrella olen huomannut, että tyytyväinen työntekijä on erinomainen mainos yritykselle, ja työpaikkaansa tyytyväiset työntekijät houkuttelevat yritykseen myös muita osaajia. Positiivinen työntekijäkokemus luo siis etumatkaa vahvistamalla parhaiden talenttien houkuttelua ja luo pitkäaikaista kilpailuetua työn murroksessa.

 

2. Tutkimusten mukaan hyvään työntekijäkokemukseen panostamalla organisaatiot vähentävät henkilöstökustannuksia, parantavat asiakaskokemusta ja näin ollen edesauttavat organisaation liikevaihdon kasvua.

 

3. Vahva työntekijäkokemus sitouttaa työntekijöitä organisaatioon ja pitää yllä työntekijöiden motivaatiota. Kun työntekijät voivat hyvin ja tiimit pääsevät kasvamaan yhteen ja tuottamaan parasta mahdollista tulosta, myös palvelun laatu paranee, joka taas lisää asiakkaiden tyytyväisyyttä. Tässäkin sisäinen hyvinvointi siis korreloi ulkoiseen toimintaan positiivisesti.

 

Jo näissä esimerkeissä toteutuu mielestäni hyvin tuo aiemmin mainitsemani artikkelissa kiteytetty sanoma: parhaat brändit on rakennettu sisältä ulospäin. Näkisin, että jos ajatellaan esimerkiksi totuudenmukaisen työnantajabrändin rakentamista, on tärkeää huolehtia ensin sisäisen työntekijäkokemuksen olevan kunnossa, koska tämä luo pohjan läpinäkyvälle ja vetovoimaiselle työnantajabrändille. Mikäli työnantajabrändi ei ole totuudenmukainen eivätkä yrityksen arvot ja kulttuuri vastaa todellisuutta, tämä paljastuu hyvin pian uusien työntekijöiden aloittaessa organisaatiossa.

  

Kirjoittaja Maria Pelkonen on syventynyt MBA-opintojen aikana työntekijäkokemukseen ja omaa vahvan näkemyksen sen kehittämisestä. Ota yhteyttä jos aihe on organisaatiossasi ajankohtainen ja jutellaan lisää miten voisimme teidän organisaatiota auttaa menestymään!

 

Avainsanat: Työnantajabrändi, työntekijäkokemus

Edellinen
Edellinen

Työntekijäkokemus on kokonaisvaltainen tunne työarjen sujuvuudesta